Z filmových noviniek roku 2011 mi podľa CSFD vychádza, že som videl iba 13 filmov, čo ma veľmi neprekvapuje a podstatnú časť z nich uvidím v ďalšom roku. Takéto prenášanie sa mi opakuje každý rok a tvorí najpočetnejšiu skupinu filmov.
Takže poďme na vec: Medzi trojicu najlepšie hodnotených filmov sa zmestili tieto kúsky:
1. Melanchólia - rež. Lars von Trier
Aj keď to Lars na festivale v Cannes svojou tlačovkou pohnojil, film ktorý predstavil a vznikol z depresie je určite ťahákom tohto roka a objavuje sa vo viacerých výberoch a rebríčkoch najlepších filmov. Čo sa týka Trierovej tvorby, tak Melanchólia sa u mňa zaradila hneď na druhé miesto. Celkom na vrchu je antická dráma Medea.
2. Cigán - rež. Martin Šulík
Film, ktorý púta svojou kontroverznou témou a ktorý vyvolal neuveriteľne hrubé reakcie ľudí, ešte pred premiérou filmu. Nie je to najlepší Šulíkov film, ale je najodvážnejší. Po sociálnom Slnečnom štáte je téma ešte viac bližšia človeku. Úplne zaslúžene je v rukách hlavného predstaviteľa Janka Mižigara zvláštna cena poroty z Karlových Varov.
3. - 4. Pina - rež. Wim Wenders, Drive - rež. Nicolas Winding Refn
Dvojica filmov, ktoré si vyslúžili 4 hviezdičky. Dokument Wendersa o choreografke Pine Bauschovej zaujme formou, výpoveďami tanečníkov a dobovými zábermi súboru. Skvelé predstavenie pohybu a hudby. A možno si niektorí spomenú aj na film Hovor s ňou, Pedra Almodóvara, kde na začiatku vidíme tanečné predstavenie Piny Bausch.
Drive je však iný film. Ak by bol viac ukecaný do tohto výberu by sa nedostal. Hlavná postava nemá meno, je to vodič, kaskadér - bez slov a skvelou mimikou uniká ulicami LA. Je to pochúťka pre filmových nadšencov, preto neprekvapí, že si Refn z Cannes odniesol cenu za réžiu.
Z ostatných filmov videných v roku 2011, ktoré nie sú novinkami môžem zaradiť tieto 3 filmy:
1. Fighter - rež. David O. Russell
Jediný 5 hviezdičkový film. Natočený podľa skutočných udalostí, navyše športová téma s výborne natočenými scénami v ringu. Christian Bale a Mark Wahlberg zhrali svoje úlohy dokonale, Bale až tak verne, že bol odmenený soškou Oscara.
2. Scott Pilgrim vs. the World - rež. Edgar Wright
Skvelá oddychovka natočená podľa komiksu s nadupanou hudbou a súbojmi. Michael Cera, čoby hlavná postava musí zdolať 7 levelov, aby získal právo chodiť s novou láskou Ramonou.
3. Sound of Noise - rež. Ola Simonsson, Johannes Nilsson
Tu zvíťazila forma a nápad. Hudobní teroristi sa snažia atakovať verejný priestor svojim prevedením na netradičné nástroje - operačná sála a jej vybavenie, bagre, alebo stĺpy vysokého napätia. Námet vychádza z 9 rokov staršieho krátkeho filmu, kde partia 6 perkusionistov prepadne byt po odchode majiteľov a zahrá si v každej izbe s vecami, ktoré sa tam práve nachádzajú.
Dobrých filmov bolo dosť, takže vybrať iba 3 bolo ťažké. Tento rok bol u mňa menej artový a retrospektívny, čo dúfam doženiem v budúcom roku.